Södra Skåne

Vandaag weer een nieuw stukje van onze reis naar Zweden, het laatste stukje dat zich in Skåne afspeelt. De laatste twee dagen brachten we door in het zuiden van Skåne, in de buurt van Ystad. Omdat er nog een nacht tussen ons verblijf in het vakantiepark in Landskrona en dat in ons volgende vakantiehuisje zat, sliepen we een nachtje in een bed & breakfast in Borrby.

So here’s todays bit of our trip to Sweden, the last bit of Skåne actually. We spent our last two days there in southern Skåne, near Ystad. Since we had one night left between the vacation park in Landskrona and our next house, we spent one night in a bed & breakfast in Borrby.

De weg van Malmö naar Ystad vond ik echt heel erg mooi. Die namiddag brachten we door op het strand van Sandhammaren. Het was weer een mooie dag, en we genoten van het zonnetje. Daar heb ik eigenlijk niet zo veel foto’s gemaakt, dus dat kan ik jullie niet laten zien.

The way from Malmö to Ystad was really nice. We spent the afternoon on Sandhammaren beach. It was another nice day, and we enjoyed the sun. I didn’t take many pictures there, so I can’t show you that.

‘s Avonds gingen we Ales Stenar bekijken. dat is een stenen monument in de buurt van Kåseberga, en het lijkt een beetje op Stonehenge ;)

In the evening, we went to Ales Stenar. That’s a monument made of stones near Kåseberga, and it looks a bit like Stonehenge ;)

A little Nils Holgersson statue
een beeldje van nils holgersson / a little nils holgersson statue

In de tuin van onze bed & breakfast stond een beeldje van Nils Holgersson. Dat is het jongetje dat in het boek van Selma Lagerlöf op de rug van een gans een reis maakt door alle streken van Zweden.

In the garden of our bed & breakfast was a little statue of Nils Holgersson. That’s the boy from Selma Lagerlöf’s book who travels trough Sweden on the back of a goose.

In Ystad heb ik eigenlijk niet zo veel foto’s gemaakt, omdat ik die dag had afgesproken met Lien, een meisje dat ik een paar jaar geleden leerde kennen op internet. Het was fijn om elkaar eens te ontmoeten en we hebben het best wel gezellig gehad, vond ik :) Zoals jullie misschien weten is Ystad vooral bekend uit de Wallander-boeken van Henning Mankell. Ik heb vorig jaar de hele reeks gelezen, en ik vond het echt goed, dus als je van detectiveverhalen houdt moet je die zeker eens een keer proberen. Op de foto hierboven zie je Fridolfs konditori, waar Wallander in de boeken vaak ging eten. Verder is er eigenlijk in Ystad niet zo heel veel te doen, maar het is wel een fijn stadje om in rond te lopen. :)

I didn’t take many pictures in Ystad, because that day I met up with Lien, a girl that I met trough the internet a few years ago. It was nice to see each other in really life, and we had a pretty nice time :) As you might know, Ystad is mostly known from the Wallander book series by Henning Mankell. I read all of them last year, and I really enjoyed them, so if you like detectives, I can definitely recommend them. On the picture above, you can see Fridolf’s konditori, where Wallander often goes to have lunch. Besides, there’s not that much to see in Ystad, but it is a nice town to walk around for a bit. :)

Malmö konsthall

Hé, hier ben ik weer! Toen we in Zweden waren, zijn we ook een dagje naar Malmö geweest. Een dag is niet lang om een stad te bezoeken, maar ik vind het toch fijn om daar ook een keer te zijn geweest. Eerst liepen we een beetje rond door de winkelstraten. Ik ging meteen op zoek naar een boekenwinkel om nieuwe Zweedse boeken in te slaan (haha!). Ik kocht een boek van Astrid Lindgren (obviously) en twee van Stieg Larsson.

Daarna gingen papa, Bert en ik naar de konsthall (kunsthal) waar allemaal gekke vormen van kunst te zien waren. Ik denk dat het conceptuele kunst wordt genoemd, maar ik weet het niet helemaal zeker. Er was een werk dat uit een aantal kamers van een kantoor bestond, dat vond ik nog wel fijn, al weet ik niet helemaal zo goed waarom. Er was ook een kamer die je kon binnengaan door door een gat te kruipen. Toen je binnenkwam zag je allemaal takkenbossen, het was er redelijk donker, maar alles werd verlicht door een soort blauw licht. je hoorde zachte muziek, en rustige geluiden zoals een kabbelend beekje. Als je de hoek omging, zag je dat daar een vrouw stond die zachtjes zong. Ze kwam naar je toe en gaf je een briefje. Dat was echt gek om mee te maken, vond ik.

Hi, it’s me again! When we were in Sweden, we also made a day trip to Malmö. One day is not a lot of time to visit a city, but i think it’s nice to have been there at least for a little while. First, we walked around in the shopping streets. I went to a book store to buy some new Swedish books to replenish my stock (haha!). I bought one book by Astrid Lindgren (obviously) and two by Stieg Larsson.

Later, my dad, Bert and I went to the konsthall where we saw all these funny forms of art. I think it’s called conceptual art, but I’m not sure. There was this one piece of art that consisted of different rooms of an office. I liked that, although I can’t really explain why. Then there was this other piece of art where you entered a room through some sort of hole. Then you came into a dark room with a soft blue light and a lot of fascines. There was soft music playing, a woman singing and some peaceful sounds. When you walked around the corner, you saw that there was a real woman and that she was the one who was singing. She came to you and gave you a little folded note. I think this really was a strange thing to experience.

Malmö

Daarna gingen we samen met mama en Pepijn iets drinken in een koffiebar in de Rådmansgatan die Barista heette. Het was er heel gezellig, en de koffie was lekker! :)

Afterwards, we went for coffee in this nice coffee bar called Barista, in the Rådmansgatan. It was really nice, and the coffee tasted good too :)

Turning Torso

Tegen de avond gingen we naar Riberborgsstranden om daar te picknicken. Van daar konden we de Turning Torso zien, een van de bekendste gebouwen van Malmö.

In the evening we went to Riberborgsstranden for picnic. From there, you could see the Turning Torso, one of Malmö’s most famous landmarks.

Malmö

Bert vond een fietsvlag. / Bert found a bike flag.

De zon ging al onder. Je kon van hier de Öresundbrug heel goed zien, en rechts daarvan (op de foto hierboven) Kopenhagen. Ik vind het een gek gevoel dat Kopenhagen en Malmö eigenlijk zo dicht bij elkaar liggen. Ik zou trouwens echt eens graag een keer Kopenhagen bezoeken :)

The sun was setting already. You could see the Öresundbridge and on the right (on the picture up here) copenhagen. I think it’s really strange that Copenhagen and Malmö are in fact so close to each other. By the way, I would really like to visit Copenhagen sometime :)

PS: als je je afvraagt waar mijn broer Pepijn is: hij wil nooit op de foto ;) / if you’re wondering where my brother Pepijn is: he never wants to be on pictures ;)

Ven

Sweden

Hoi! Zoals ik gisteren al schreef, namen we op onze tweede dag in Zweden de boot naar het eiland Ven. Daar gingen we een fietstochtje maken rond het eiland. Eerst aten we een ijsje en daarna gingen we fietsen huren.

Hi! As i told you yesterday, we spent our second day in Sweden on the island of Ven. We made a bike tour around the island. First, we had some ice-cream and then we went to rent bicycles.

Toen we een eindje hadden gefietst, kwamen we opeens bij dit weitje met alpaca’s. Zo’n gekke en lieve dieren! Er was ook een winkeltje waar ze dingen verkochten die waren gemaakt van alpaca-wol. De vrouw vertelde ons dat alpaca’s een hele zachte wol geven die vergelijkbaar is met kasjmier, maar dat kasjmierschapen nogal veel schade kunnen berokkenen aan de omgeving, en dat doen alpaca’s niet.

When we had been cycling for a while, we saw this pasture with alpacas. Such funny and sweet animals! There was also a store where they sold things made of alpaca wool. The lady in the store told us that alpaca wool is very soft, like cashmere, but the cashmere sheep can cause a lot of damage to the environment they live in, unlike the alpacas.

Sweden

Het eiland is zo mooi! Overal graanvelden en het fietspad kronkelde daar mooi doorheen. Het leek wel of alle bezoekers van dit eiland hadden besloten om net als wij het eiland rond te fietsen op een van de gele fietsen die je er kon huren, want we zagen de hele tijd niets anders.

The island was so beautiful! Grain fields everywhere, and the bicycle path meandering trough it. It seemed as though every other visitor had decided to rent one of the yellow bicycles just like us, because that was all we saw.

Onderweg stopten we om even te zwemmen in de zee. Aan de overkant van het water konden we Kopenhagen zien en in de verte ook de Öresundbrug. Het water was heerlijk, maar je moest wel over een heleboel scherpe stenen stappen voordat het water diep genoeg werd om in te zwemmen.

We made a little stop to swim in the sea. On the other side of the water, you could see Copenhagen, and if you looked closely, you could also see the Öresund bridge. The water was really nice, but you had to go past a lot of sharp stones before the water was deep enough to swim in.

Sweden

Ik vind het echt zo fijn om rond te fietsen als het zo’n mooi weer is. Vorig jaar toen ik met mijn vrienden op vakantie was aan de Côte d’Azur hebben we dat ook gedaan en dat was ook al zo fijn. Deze fiets had trouwens een achteruittraprem en dat was niet zo handig (ik kan de keren dat ik daardoor bijna gevallen ben niet op een hand tellen, haha :)).

Er is op het eiland trouwens ook een museum over Tycho Brahe, dat was een Deense astronoom uit de 16e eeuw, waar je voorbij komt als je de fietsroute volgt. Ik vond deze uitstap echt de moeite waard, en als je ooit een keer in dat deel van Zweden of Denemarken bent, raad ik zeker aan om het eiland eens een keer te bezoeken (er gaan veerboten vanuit Landskrona, Kopenhagen en Helsingborg).

I really love cycling when it’s such beautiful weather. Last year, me and some friends also rented bikes when we were at the French riviera, and I loved it as well. This bike had coaster brakes, and I didn’t really like that (I can’t count the times that this almost made me fall on one hand, haha :)).

By the way, there’s also a museum dedicated to Tycho Brahe, a Danish astronomer that lived in the 16th century, which is on your way if you follow the bike route. I really liked this island and it’s definitely worth a visit if you’re very in that part of Denmark or Sweden (there’s ferries from Copenhagen, Landskrona and Helsingborg).

Hven

Outfit

bloesje / top: episode —short / shorts: beyond retro — zonnebril / sunglasses: h&m — schoenen / shoes: converse — rugzak / backpack: fjällräven kånken

Op onze tweede dag gingen we naar een eiland in de Öresund dat Ven heet (in het Deens Hven). Het hoort bij Zweden, maar ik denk dat het net als Skåne vroeger wel bij Denemarken zal hebben gehoord. Morgen zal ik er meer over vertellen, maar vandaag laat ik deze foto’s zien die Bert daar van mij heeft gemaakt. Het was echt een supermooie omgeving, met de gele graanvelden, de blauwe zee in de verte en de mooie vuurtoren op de achtergrond.

Dit is de rugzak die ik van Bert en Pepijn voor mijn verjaardag kreeg! :) Deze stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Hij is van Fjällräven, en hij is echt handig, en er past ook best veel in. Ik wilde hem graag in het roze, omdat dat wel bij veel dingen past, maar dan op zo’n manier dat hij elke outfit een leuke kleurrijke touch geeft. Wat vinden jullie ervan? :)

On our second day we went to an island in the Öresund that is called Ven (Hven in Danish). It’s part of Sweden, but i think that just like Skåne it was part of Denmark in the past. Tomorrow, I’ll tell you more about what we did on the island, but today I’m showing you these pictures that Bert made of me there. The environment was really beautiful, with the yellow fields, the blue sea and the pretty lighthouse in the background.

This is the backpack that my brothers Bert and Pepijn gave me for my birthday! :) It had been on my wishlist for a while. It’s from Fjällräven, and it’s super handy, and you can fit a lot of stuff in there. I wanted it in pink, because it goes nice with a lot of stuff, but in such a way that it gives every outfit a nice, colourful touch. What do you think? :)

Landskrona citadell

Sweden

Hoi! Vandaag zal ik vertellen wat we deden op onze eerste dag in Zweden :) We woonden in een vakantiepark met allemaal kleine rode en gele huisjes. Bert en ik sliepen op de zolder, en ondanks het feit dat het eigenlijk maar gewoon een matras op de grond was, heb ik er toch elke nacht heel lekker geslapen. ‘s Morgens werd ik wakker toen de zonnestralen in mijn gezicht schenen.

Hi! today I’ll tell you about our first day in Sweden :) We stayed at a holiday park with all these little red and yellow houses. Bert and I slept in the attic, and although the beds were in fact just simple matresses, I slept like a baby. In the morning, I was woken up by the sunrays in my face.

Cabin
waar Bert en ik sliepen / where Bert and I slept
mijn papa en ik / my dad and I

Op onze eerste dag in Zweden gingen we de citadel van Landskrona bezoeken, een soort oude burcht. Het weer was heerlijk, en iedereen was in een goed humeur.

On our first day in Sweden, we went to visit the citadel of Landskrona, which was some kind of old fortress. The weather was great, and everyone was good-humoured.

Sweden

mijn mama en papa / my mom and dad
mijn broer Bert / my brother Bert

We wandelden een tijd rond, en gingen toen iets drinken.

We walked around for a while, and then we sat down and had a drink.

Sweden

Op het gras waren een paar tuintjes met hele mooie bloemen!

On the grass were a few little gardens with beautiful flowers!

Dit is hoe de ingang van de citadel eruit zag.

This is what the entrance of the citadel looked like.

mijn mama en ik / my mom and I

In de namiddag gingen we terug naar het vakantiepark en gingen Bert en ik naar de zee.

In the afternoon, we returned to the vacation park and Bert and I went to the sea.

Sweden

Het water werd maar heel langzaam dieper, dus daarom was er een steiger die in de zee liep, zodat je makkelijk kon gaan zwemmen waar het wat dieper was. Het was heel fijn om daar te zwemmen :)

The water got deeper very slowly, which is why there was a jetty so that you could easily go swimming where the water was a little deeper. It was so nice to swim there :)

Bert

Sweden

Op het terrein liepen heel veel konijntjes, die zich snel verstopten onder de huisjes als er iemand aankwam.

There were a lot of rabbits, that quickly ran away and hided under the houses whenever someone came along.

‘s Avonds barbecueden we op een engångsgrill, een kleine barbecue die maar een keer kan gebruikt worden. Die kan je in Zweden heel goedkoop in de supermarkt vinden.

In the evening we barbecued on an engångsgrill, a small barbecue that can only be used once. In Sweden, you can buy those in the supermarket really cheap.

A road trip to Sweden

Roadtrip to Sweden

Hé, daar ben ik weer! Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is mijn eerste post over mijn reisje naar Zweden :) Vandaag ga ik jullie vertellen over de reis zelf, de bijna duizend kilometer lange autorit naar Landskrona.

Hi, so there I am again. It took a while, but here’s my first post about my trip to Sweden :) Today, I’m going to tell you about the almost thousand kilometer long journey that brought us to Landskrona.

twee eenzame fietsen op weg door Duitsland / two lonely bikes travelling through Germany

Eind juli vertrok ik met mijn mama, mijn papa en mijn twee broers voor twee weken naar het zuiden van Zweden. We gingen met de auto, en omdat we de reis in een dag wilden maken moesten we die ochtend héél vroeg vertrekken. Papa zat achter het stuur en ik ernaast, omdat ik snel last heb van autoziekte, en ook gewoon omdat ik vooraan in de auto een heel leuk plekje vind (de ideale plek om de muziek te kiezen, lekker naar buiten te kijken en foto’s te maken). Na een klein stukje België, en een klein stukje Nederland, reden we eindeloos lang door Duitsland.

At the end of July, my mom, my dad, my two brothers and I left for a two week trip to the south of Sweden. We went there by car, and since we wanted to drive there in one day, we had to get up really early. My dad was driving, and I was sitting next to him, because I get carsick easily, and also because it’s a nice place to sit (the ideal spot to choose the music, to look outside, and to take lots of pictures). After a little bit of Belgium and a little bit of Netherlands, we drove trough Germany for hours and hours.

Roadtrip to Sweden

Toen kwamen we aan de Oostzee, en reden we over de Fehmarnsundbrücke: de brug die het eiland Fehmarn verbindt met het Duitse vasteland.

Then we arrived at the baltic sea and drove over the Fehmarnsundbrücke: the bridge that connects the island of Fehmarn to the German mainland.

Dat stuk van Duitsland was eigenlijk heel mooi. Er waren graanvelden, bloemen, bomen, en het zonnetje scheen heerlijk, wat alles nog dubbel zo mooi maakte.

That part of Germany was really pretty actually. There was a lot of fields, flowers, trees, and the sun was shining, which made everything twice as beautiful.

Roadtrip to Sweden

We kwamen in Puttgarden en daar namen we de ferry naar Rødby in Denemarken.

We arrived in Puttgarden and took the ferry to Rødby in Denmark.

Toen we in Denemarken waren, hielden we een pauze om te picknicken. Dit was trouwens mijn reisoutfit, lekker comfortabel :)

When we got to Denmark, we took a break to picnic. This was my travel outfit by the way, nice and comfy :)

Roadtrip to Sweden

Denemarken was net zo mooi als het laatste stukje Duitsland. Het stuk van Denemarken waar we door reden heette trouwens Lolland. Haha :)

Denmark was just as beautiful as the last part of Germany. This part of Denmark was called Lolland, which can be translated as FUN-land in Dutch. Haha :)

We reden over de Öresundbrug, die Kopenhagen met Malmö verbindt. Dit is de langste brug van Europa (ze is bijna acht kilometer lang), en ze werd gebouwd tussen 1995 en 1999.

We drove over the Öresund bridge, that connects Copenhagen and Malmö. This is the longest bridge of Europe (almost eight kilometers long), and it was built between 1995 and 1999.

Roadtrip to Sweden

In de verte zagen we allemaal windmolens.

In the distance, we could see all these windmills.

En toen kwamen we aan in Zweden! :) Vanuit Malmö was het nog een klein uurtje rijden naar Landskrona, onze eindbestemming. We zagen opnieuw veel graanvelden en we waren blij dat we zo vroeg aankwamen en voor het avondeten namen we nog snel een duik in de zee. Dit was onze heenreis, morgen of overmorgen komt het vervolg :)

And then we arrived in Sweden! :) From Malmö, it was a little less then an hour to Landskrona, our final destination. We saw a lot of fields and we were happy that we arrived early so we could go for a swim before dinner. So this was our journey to Sweden. Tomorrow or the day after that, I will tell you what happened next :)